O spánku

V čem spočívá tajemství klidného spánku Vašeho děťátka?

Úvod

Po narození děťátka v rodině přibývají nejenom nové radostné emoce a štěstí, ale také neklid a hodně zodpovědnosti. Maminky většinou pečlivě sledují, zda jejích maličký dost přibírá na váze, zda je zdravý, navštěvují fyzioterapeuta a různé masáže atp. 

Málokdo ale věnuje pozornost zdravému spánku dítěte. Za doktorem se v případě špatného spaní většinou chodí až když "to už tak dál nejde" a maminka je maximálně vyčerpána. Na dotaz "jak zlepšit spánek dítěte" se většinou dostane odpověď "přečkat, až z toho dítě jednou vyroste". Jenomže je dost případů, kdy dítě roste, ale spánek se i přesto nezlepšuje. V takových případech je na místě komplexní přístup k řešení problému a nebo opravdu počkat 1, 2, a možná i 3 roky, než nervový systém dítěte dozraje.

Podle mě je kvalitní spánek stejně důležitý jako jídlo a fyzický a psychický vývoj. Všechno je totiž propojeno. Vyspalé dítě většinou lépe jí, méně padá, snadněji trénuje nové návyky. Podívejme se na další důležité funkce dětského spánku:

Funkce spánku

  • Ve spánku se vyvíjí a roste mozek

  • Zpracovávají se nové poznatky a informace

  • Posiluje se imunita

  • Probíhá fyzické zotavení a organizmus se nabíjí energií

  • Předchází se psychologickému přetížení

  • Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek zajišťuje lepší náladu během bdění

 

Pochopit, zda Vaše dítě spinká dobře a dostatečně je dost jednoduché - jestli dítě se často usmívá a je veselé a spokojené během bdění - znamená to nejspíš, že naspí dost. Samozřejmě horší nálada může byt způsobena i jinými faktory (růstový spurt, zoubky, bříško atp.), většinou se ale po několika dnech nálada zlepší spolu se zlepšením fyzického stavu. Pokud špatná nálada přetrvává déle a přitom je dítě zcela zdravé - může za to většinou nahromaděná únava z nedostatku spánku.

Níže uvádím tabulku, dle které se snadno určíte, kolik hodin by Vaše děťátko mělo naspat, aby se cítilo spokojeně. Samozřejmě, že každé dítě je jiné a nemusí to sedět přesně dle tabulek - jsou to průměrné ukazatele pouze pro lepší přehled. 

Kolik by Vaše dítě "mělo" spát?

Fyziologie dětského spánku

Pro lepší pochopení nejčastějších problémů je dobré znát fyziologii dětského spánku. 

 

Mnoha rodičům jsou tyto situace povědomé: dítě se probudí hned, jakmile se ho snaží přeložit do postýlky; dítě schopno spát pouze v náručí; časté jsou také situace, kdy rodiče musí pohoupávat dítě buď v náruči nebo v kočárku, aby vydrželo spát déle. Jsou také děti, které spí maximálně 20-30 nebo 40-45 minut a nejde jim spinkat déle, i když je na nich vidět, že by ještě rády spinkaly. 

Příčinu lze zjistit, když se seznámíte se základy fyziologie dětského spánku.

Jak vypadá spánkový cyklus u dětí do 4 měsíců?

Fáze rychlého spánku (REM)

Fáze pomalého spánku (NREM)

Ve 4 měsících (+-1,5 m) ve spánkovém cyklu nastávají dost důležité změny (tzv. spánková regrese), spánek se začíná podobat tomu dospělému, a právě proto hodně dětí začíná spát hůř než předtím. Po regresi spánkový cyklus vypadá takto:

Fáze ospalosti

Lehký spánek

Fáze hlubokého spánku

Fáze REM

Jak dlouho by mělo dítě být vzhůru, aby se "nepřetáhlo"?

Normy jsou uvedené pro děti, které nemají nahromaděnou únavu. Jsou možné odchylky +-1 hod.

Co znamenají krátké denní spánky?

do 20 min.

Dítě bylo buď dost přetažené nebo moc brzy přeložené do postýlky. Organismus se po takovém spánku vůbec nezotaví a následující bdění bude výrazně kratší než obvykle. Nálada během bdění bude spíš horší. 

30 min.

Dítě bylo přetažené a zvýšená hladina kortizolu mu nedovolí dokončit spánkový cyklus. Organizmus je po takovém spánku nedostatečně odpočatý a následující bdění bude výrazně kratší než obvykle.

20 min.

Ditě bylo hodně přetažené a nezvládlo se přepnout do další fáze spánkového cyklu. Organizmus se po takovém spánku vůbec nezotaví a následující bdění bude výrazně kratší než obvykle. Nálada během bdění bude spíš horší.

40-45 min.

Dítě bylo buď přetažené nebo naopak nedostatečně unavené - poznáme to podle nálady během následujícího bdění. Dobrá nálada znamená, že bylo nedostatečně unavené; špatná nálada znamená. že mělo jít spinkát dříve

Krátké denní spánky (40-45 min.) mohou být v pořádku do 6-8 měsíců věku dítěte. Podmínkou je však dobrá nálada během dne. Krátké spánky se doporučuje dle možností prodlužovat. 

Proč je lepší ukládat dítě na noční spánek brzy?

Brzké ukládání znamená, že dítě usíná mezi 19 a 21 hod. a ve většině případů je možné zorganizovat již od věku 4 měsíců. Podívejme se na strukturu dětského nočního spánku pro lepší pochopení, proč je brzké ukládání důležité.

19:00-01:00

NREM fáze (hluboký spánek)

01:00 a později

REM a 2. NREM fáze

Z toho je vidět, že se organizmus dítěte nejvíce zotavuje mezi 19:00 a 01:00, jelikož v té době probíhá nejhlubší spánek. Čím více hodin dítě naspí v tomto časovém úseku, tím lépe se vyspí.

Zajímají Vás tyto informace? Sledujte náš web a facebookové stránky, kde budeme doplňovat další informace. V případě zájmu o individuální řešení problémů se spánkem nás kontaktujte.